Ikke akkurat mariusgenser

I går kveld slo det meg at jeg ikke hadde prøvd å binde med to farger (tråder) hver for seg der hvor jeg i dag binder med en tråd.

Jeg binder vanligvis med to løkker på tommelen. Tanken var derfor å bruke to farger til å lage variasjon, eller kanskje mønster, ned på maskenivå. Det var litt krøllete å starte arbeidet og raskt fremover går det absolutt ikke. Dette er mye mer kronglete enn når jeg ellers binder med flere farger i samme arbeidet.
Prøvelappen ser foreløpig mest kaotisk ut men jeg synes å ane et potensiale til noe i alt rotet.

Pimg5_1

Det er uvant å binde med en farge i nålen mot annen farge i løkken og dermed ende opp med motsatt farge man skal stramme inn/rydde for hvert sting. Dessuten veksler det mellom at man må stramme inn en tråd direkte og at man må stramme inn løkke først. Arbeidet har derfor blitt mer stramt og ujevnt enn vanlig. I tillegg så er det nok greit med en plan for hvilke tråder som skal over/under hvilke underveis.
Jeg tror jeg først skal forsøke å holde meg til å få fargene til å opptre i parvise løkker annenhver gang. Klarer jeg det over tre til fire rekker så blir det lettere å se etter orden i kaoset.

Pimg5_2

Om jeg noensinne kommer til å binde en hel hue på denne måten vil tiden vise. Regner det som mer sannsynlig at jeg kommer til å bruke et langt slikt bånd som innslag i en ellers ensfarget hue.

Plystrende piler

Dette innlegget er basert på noe jeg la ut på nettet tilbake i 2006 og 2007 men da på tre forskjellige steder. Tekst og bilder er stort sett beholdt slik de var og teksten er dermed både på norsk og engelsk. Lyden en slik pil lager kan høres i bakgrunnen på http://losnegaard.net/bue1/ply.wmv

Husk. Bruk av pil og bue må skje på en sikker måte under ansvarlig oppsyn og på et egnet sted. Skyt aldri på/mot mennesker eller dyr.

Enkel plystrende pil

Hvis du ikke er redd for litt plast på pilene dine så kan du lage en fløyte til pilen av et «plastegg» fra en ChupaChups-kjærlighet. Kommer du over slike «plastegg» som fulgte med ChupaChups-kjærligheter så kan disse brukes til å lage en plystrende pil .

Here is an easy way to make whistling arrows if you have kids (and «kidults»).

Pimg4_6

Except from the one to the far right all of these produce sound (a «pleasant one»). The one to the far right has only one hole but the «kinder-egg» next to it has two holes. The plastic containers are from some candy. The large one are «Chupachups» and the small one are inside «Kinder eggs».

All whistling holes are 10 mm diameter (I have tried 8 mm and that doesn’t work). The «Chupachups» has 4 holes and the «kinder-egg» has two (the one that works). The holes for the arrow are snug but not so snug that the whistle are unable move up the arrow when the arrow digs into the ground (I can easily remove these from the arrows).

When placing the whistling holes I measure from where the two halves (of the egg) are joined to the periferi of the hole (add 5 mm and you will have the center). The red one has holes 16 mm from the joint. The green and yellow ones have holes 10 mm from joint. The yellow one is some sort of next generation Chupachups and has one little hole in front (here covered with red tape). The kinder-egg has holes 10 mm from the joint. The holes in the (working) kinder-egg doesn’t have a round shape but this probaly doesn’t mean anything. I’ll find out when I make a second (round) hole in the one that didn’t produce much sound this evening.

You don’t need a heavy bow to make this work. Shooting these indoors at 18 meter is not a good idea. The red prototype is reinforced due to a hard impact with the target.

Remember. Archery should always be practiced in a safe and responsible manner. Never shoot at/towards humans or animals.